شهادة A plus الفصل 17 : تقنيات العرض (Display Technologies) الجزء 4

sparrow
0

 


الفصل : 17

الجزء : 4

العنوان : تقنيات العرض ( Display Technologies )




التعامل مع التعريفات (Working with Drivers)


دلوقتي بما إنك عرفت فين تلاقي الأدوات الأساسية الخاصة بالفيديو داخل نظام التشغيل، جه الوقت تتعلم إزاي تضبط إعدادات الفيديو بتاعك. محتاج تعرف إزاي تتعامل مع تعريفات الفيديو من خلال Settings (أو Display applet)، بما في ذلك تحديثها، التراجع عن التحديثات، وإلغاء تثبيتها.


لما تيجي تحدث التعريفات الخاصة بكارت الفيديو، عندك اختيارين: إنك تلغي التعريفات القديمة وتثبت الجديدة - وده بيخلي العملية زي تثبيت كارت جديد - أو إنك تسيب Windows يقوم بتثبيت التعريفات الجديدة فوق التعريفات القديمة.


علشان توصل لإعدادات الـadapter، زي ما اتكلمنا قبل كده، افتح Display Settings، اضغط على Advanced display settings، وبعدين اضغط على Display adapter properties عشان تفتح صندوق الحوار Monitor and Adapter Properties. اضغط على زر Properties في تبويب Adapter لفتح صندوق حوار Adapter Properties (شوف شكل 1 ). (خد بالك إن الـ"Adapter" في صندوق الحوار هيكون كارت الفيديو المحدد). التبويب General بيديك شوية معلومات عن الكارت، لكن تبويب Driver هو اللي بيهمنا.

الشكل 1


علشان تحدث التعريفات، اضغط على زر Update Driver.ال Windows هيديك خيار إنك تدور على تعريفات محدثة سواء على جهازك أو على الإنترنت (شوف شكل 2 ). الخيار الأول في الأيام دي بيبقى سحري، طالما الكمبيوتر متصل بالإنترنت، طبعًا.

الشكل 2



الإصدارات السابقة من Windows بتتطلب إنك تفتح Display applet في Control Panel. هتنزل بنفس الطريقة عشان توصل لصندوق حوار Adapter Properties وتختار تبويب Driver، زي ما في Windows 10. هتحصل على نفس الخيارات لعرض تفاصيل التعريفات، وتحديث التعريفات، والمزيد.


الرسومات ثلاثية الأبعاد (3-D Graphics)


مفيش أي منطقة تانية في الحوسبة بتعكس تسارع التكنولوجيا المذهل زي الرسومات ثلاثية الأبعاد، خصوصًا في الألعاب الثلاثية الأبعاد، اللي بتحاول تخلق صور بنفس العمق والملمس زي الأشياء في العالم الحقيقي. احنا بنشوف عالم مذهل حيث البرمجيات والعتاد بيتسابقوا لإنتاج مستويات جديدة من الواقعية والتعقيد على شاشة الكمبيوتر. بدعم من محافظ عشرات الملايين من لاعبي الكمبيوتر اللي دايمًا بيطلبوا الأفضل والأحدث، صناعة الفيديو بتقدم باستمرار كروت فيديو جديدة وعناوين برمجيات جديدة بتخلي الألعاب اليوم واقعية وممتعة جدًا.


مع إن الألعاب هي اللي بتقود صناعة الكمبيوتر في تقنيات الرسومات الثلاثية الأبعاد، العديد من التطبيقات الأخرى زي برامج التصميم بمساعدة الكمبيوتر (CAD) بتستغل التقنيات دي بسرعة، مما بيجعل الرسومات الثلاثية الأبعاد مفيدة لأكتر من الألعاب بس. في القسم ده، هنضيف لكتير من الأجزاء الصغيرة من الرسومات الثلاثية الأبعاد اللي اتكلمنا عنها في الفصول السابقة في المنهج وهنبني فهم لوظيفة وتكوين الرسومات الثلاثية الأبعاد.


قبل أوائل التسعينيات، أجهزة الكمبيوتر ما كانتش متوافقة قوي مع الرسومات الثلاثية الأبعاد. طبعًا، كان في تطبيقات ثلاثية الأبعاد، زي برامج التصميم الثلاثي الأبعاد زي AutoCAD وIntergraph، لكن التطبيقات دي كانت غالبًا تشتغل على عتاد غالي ومتخصص - مش حلو أوي للمستخدمين العاديين.


التغيير الكبير حصل في 1992 لما شركة صغيرة اسمها id Software عملت لعبة جديدة اسمها Wolfenstein 3D (شوف شكل 3 ). هما بدأوا نوع جديد تمامًا من الألعاب، دلوقتي بنسميه first-person shooters (FPSs)، اللي بيخلي اللاعب يشوف العالم الثلاثي الأبعاد، يتفاعل مع الجدران، الأبواب، والأشياء الأخرى، ويضرب الأشرار اللي اللعبة بتقدمهم.

الشكل 3




لعبة Wolfenstein 3D هزت عالم الألعاب على الكمبيوتر من أساسه. إن الشكل المبتكر ده جه من شركة صغيرة خلى Wolfenstein 3D و id Software يبقوا نجم بين ليلة وضحاها. مع إن لعبتهم كانت متطلبة على العتاد، هما راهنوا إن فيه عدد كافي من الناس يقدروا يشغلوها عشان تبقى ناجحة. الرهان دفع لـ John Carmack و John Romero، صناع id Software، إنهم يبقوا أباء الألعاب الثلاثية الأبعاد.


الألعاب الثلاثية الأبعاد المبكرة كانت بتستخدم صور ثابتة ثنائية الأبعاد اسمها sprites لخلق العالم الثلاثي الأبعاد. الـsprite ما هو إلا جرافيك من نوع bitmap. الألعاب الأولية دي كانت بتحسب موضع الكائن من منظور اللاعب وتحط sprite لتمثل الكائن. أي كائن واحد كان عنده عدد محدود من الـsprites - لو مشيت حوالين الكائن، هتلاحظ حركة ملحوظة لما اللعبة تستبدل الـsprite الحالي بواحد جديد ليمثل الموضع الجديد. شكل 4 بيعرض sprites مختلفة لنفس الشرير في Wolfenstein 3D. الـsprites ما كانتش جميلة، لكن كانت بتشتغل من غير ما تثقل على أجهزة الـ486 وPentiums المبكرة في الوقت ده.

الشكل 4






بطاقات الفيديو ثلاثية الأبعاد (3-D Video Cards)


أي معالج في منتصف التسعينات كان مستحيل يقدر يتعامل مع العمليات الضخمة المطلوبة لعرض العوالم الثلاثية الأبعاد. خلي في بالك إن عشان تخلق حركة واقعية، العالم الثلاثي الأبعاد لازم يتجدد على الأقل 24 مرة في الثانية. ده يعني إن العملية كلها، من التحول للtexturing او للتركيب يعني، لازم تتكرر مرة كل 1/24 من الثانية! علاوة على كده، مع إعادة تكوين كل شاشة، لازم كمان يحسب النقاط، يتتبع مواضع كل الكائنات في اللعبة، يوفر نوع من الذكاء للأشرار، وهكذا. كان لازم يحصل حاجة تشيل الحمل عن المعالج. الحل جه من بطاقات الفيديو.


بطاقات الفيديو اتطورت بمعالجات ذكية مدمجة GPUs. الـGPU ساعد المعالج عن طريق إنه يتولى بعض، وفي النهاية كل، واجبات العرض الثلاثي الأبعاد. البطاقات دي مش بس عندها GPUs لكن كمان عندها كميات ضخمة من الـRAM لتخزين التكستشرز.


لكن في مشكلة مع النظام ده: إزاي نتواصل مع الكروت دي؟ ده بيتم عن طريق تعريفات الأجهزة، طبعًا، لكن مش هيكون أحسن لو نقدر نخلق أوامر قياسية تسرع العملية؟ أفضل حاجة نعملها هي خلق مجموعة قياسية من التعليمات اللي أي برنامج ثلاثي الأبعاد ممكن يرسلها لكارت الفيديو لعمل كل الشغل الأساسي، زي "اعمل مخروط" أو "ضع التكستشر 237 على المخروط اللي لسه عملته".


التعليمات القياسية لكروت الفيديو اتجسدت في سلسلة من واجهات برمجة التطبيقات (APIs). بشكل أساسي، الـAPI هو مكتبة من الأوامر اللي الناس اللي بيعملوا الألعاب الثلاثية الأبعاد لازم يستخدموها في برامجهم. البرامج بتستخدم الـAPIs دي لإصدار أوامر عامة اللي تعريفات الأجهزة للعديد من كروت الفيديو المختلفة هتفهمها. تعريفات الأجهزة لكل كارت بترجم أوامر الـAPI لتعليمات الهاردوير اللي على الكارت هيفهمها، وبعدين ترسل التعليمات دي للهاردوير الجرافيك.


عدة APIs اتطورت على مر السنين، مع وجود اثنين واضحين كفائزين بينهم: OpenGL وDirectX. معيار OpenGL اتطور لأنظمة UNIX لكن بعد كده اتعمل له بورت، أو بقى متوافق مع مجموعة واسعة من أنظمة الكمبيوتر، بما في ذلك Windows وأجهزة Apple. مع تزايد الطلب على الفيديو الثلاثي الأبعاد، Microsoft قررت تدخل مجال الرسومات الثلاثية الأبعاد بواجهة برمجة التطبيقات الخاصة بها ال API بتاعها يعني، المسماة DirectX. هنشوف DirectX بالتفصيل في القسم الجاي.


ملاحظة :

فيه معيارين تانيين بيحاولوا يثبتوا نفسهم في الوقت الحالي. مجتمع المصدر المفتوح بدأ يحتضن Vulcan.شركة Apple بتدفع بواجهة برمجة التطبيقات الخاصة بها اللي اسمها Metal.

 


مع إنهم بيحققوا نفس المهمة (على سبيل المثال، ترجمة التعليمات وتمريرها لتعريف الفيديو)، كل واجهة برمجة بتتعامل مع الأمور بشكل مختلف شوية. في بعض الألعاب الثلاثية الأبعاد، معيار OpenGL ممكن ينتج صور أكتر دقة بأقل استهلاك لمعالج الـCPU مقارنة بمعيار DirectX. بشكل عام، مع ذلك، مش هتلاحظ فرق كبير بين الصور اللي بينتجها OpenGL وتلك اللي بينتجها DirectX.



ال DirectX و كروت الشاشة


في الزمن القديم، كان العديد من التطبيقات بتتواصل بشكل مباشر مع عتاد الكمبيوتر، وده كان ممكن يخلي الجهاز ينهار لو البرنامج مش مكتوب بشكل جيد. مايكروسوفت حاولت تحل المشكلة دي بوضع كل العتاد تحت سيطرة نظام التشغيل Windows، لكن المبرمجين كانوا معترضين لأن Windows بيضيف كتير من الشغل على عملية الرسوميات وبيبطأ كل حاجة. عشان البرامج اللي بتحتاج أداء عالي زي الألعاب، الوصول المباشر للعتاد كان ضروري.


الاحتياج ده لتفادي Windows دفع مايكروسوفت لتطوير مجموعة جديدة من البروتوكولات اسمها DirectX. المبرمجين بيستخدموا DirectX عشان يتحكموا في بعض أجزاء العتاد ويتواصلوا معاها بشكل مباشر؛ وده بيوفر السرعة اللازمة لتشغيل الألعاب المتقدمة اللي كلنا بنحبها دلوقتي. الدافع الرئيسي وراء DirectX كان بناء مجموعة من المنتجات تتيح لـ Windows تشغيل الألعاب ثلاثية الأبعاد. ده مش معناه إنك ماكنتش تقدر تشغل الألعاب ثلاثية الأبعاد على Windows قبل DirectX؛ لكن مايكروسوفت ماكنتش داخلة في سباق واجهات برمجة التطبيقات (APIs) وقتها وأرادت تكون جزء من السباق ده. هدف مايكروسوفت في تطوير DirectX كان إنشاء بيئة مستقرة بنسبة 100%، مع الوصول المباشر للعتاد، لتشغيل التطبيقات والألعاب ثلاثية الأبعاد داخل Windows.


مايكروسوفت بتحدث DirectX بانتظام. الألعاب الحديثة بتحتاج أحدث نسخة من DirectX. شركة Windows بيحدث تلقائيًا، فمش لازم تعمل أي حاجة. لكن لو عايز تعرف نسخة DirectX المثبتة على الكمبيوتر (عشان هتشوف ده في امتحان 1002)، استخدم أداة التشخيص DirectX Diagnostic Tool (dxdiag). في Windows 10، اكتب dxdiag في مربع البحث واضغط ENTER لتشغيل البرنامج. التبويب System بيعرض نسخة DirectX. النظام الموضح في الشكل 5 بيشغل DirectX 12.


الشكل 5


اختيار كارت الشاشة


اختيار كارت الشاشة ممكن يكون محير بسبب وجود خيارات كتير! طريقة كويسة لتضييق الاختيارات هي تشوف أي GPU هو الأفضل في الوقت الحالي. بنصحك دايمًا تتفحص المواقع دي قبل ما تشتري عشان تعرف أفضل التوصيات:


- [www.arstechnica.com](http://www.arstechnica.com)


- [www.hardocp.com](http://www.hardocp.com)


- [www.tomshardware.com](http://www.tomshardware.com)


- [www.anandtech.com](http://www.anandtech.com)




اصلاح مشاكل الفيديو


الناس بتلاحظ على طول لما شاشاتهم تبطل تعرض سطح مكتب Windows، وده بيخلي مشاكل الفيديو حاجة ملحة للتصليح. المستخدمين ممكن يتجاهلوا طابعة معطلة أو جهاز تاني، لكن هيصرخوا لو الشاشة مش بتعرض اللي هما متوقعينه. لتصليح مشاكل الفيديو بسرعة، أفضل طريقة هي تقسيم المشاكل لفئتين: كروت الشاشة/التعريفات، والشاشات.


تصليح مشاكل كروت الشاشة والتعريفات


كروت الشاشة نادرًا ما تتعطل ، لذلك أغلب مشاكل كروت الشاشة/التعريفات بتكون بسبب تعريفات سيئة أو غير متوافقة أو إعدادات غير صحيحة. دايمًا تأكد إنك مثبت التعريف الصحيح. لو بتستخدم تعريف غير متوافق، ممكن تشوف شاشة زرقاء (BSoD) بمجرد ما Windows يبدأ في التحميل. النظام اللي عنده تعريف فاسد عادةً مش هيبدأ يتصرف بغرابة إلا بعد إعادة التشغيل. لو أعدت تشغيل النظام بتعريف فاسد، Windows هيعمل واحدة من الحاجات دي: يدخل في وضع SVGA، يفرغ الشاشة (مفيش صورة على الشاشة)، يتجمد، أو يعرض شاشة مشوشة بنماذج غريبة، ألوان غير صحيحة، أو صورة مشوهة. ممكن تشوف صور وأيقونات مكبرة. ممكن كمان تشوف صورة ثلاثية الأبعاد بجغرافيا مشوهة بشكل كبير. مهما كانت المخرجات، أدخل في الوضع الآمن Safe mode وارجع أو احذف التعريف. خلي بالك إن كروت الشاشة المتقدمة بتعرض تعريفاتها كبرامج مثبتة تحت Programs and Features، لذلك دايمًا تحقق هناك الأول قبل ما تحاول تحذف تعريف باستخدام Device Manager. نزل أحدث تعريف وأعد التثبيت.


كروت الشاشة قوية بشكل عام، لكن فيها مكونين ممكن يبوزوا: المروحة والرام. لو أي واحدة من دول باظت، هتشوف نفس الخطأ—مخرجات شاشة غريبة يعقبها تجمد للشاشة. عادةً Windows بيستمر في العمل؛ ممكن تشوف مؤشر الماوس بيتحرك والنوافذ بتتحدث، لكن الشاشة تتحول لفوضى كبيرة انظر الى الشكل 6 .

الشكل 6


التعريفات السيئة ممكن كمان تسبب الخطأ ده، لذلك حاول تدخل الوضع الآمن وتشوف لو المشكلة بتختفي فجأة. لو ده حصل، يبقى المشكلة مش في كارت الشاشة!



الحرارة الزايدة جوا الكيسة، حتى لو مروحة كارت الشاشة شغالة على أقصى سرعة، ممكن تعمل شوية تأثيرات غريبة. الكمبيوتر ممكن يقفل فجأة بسبب السخونة الزايدة (CompTIA بتسميها overheat shutdown). هتعرف إن دي ممكن تكون السبب لأن الكمبيوتر هيشتغل تاني بعد دقيقة أو اتنين، لكن هيقفل تاني لما تشتغل عليه جامد ويسخن تاني. أحيانًا الشاشة هتبدأ تظهر حاجات غريبة أو تتشوه. اتأكد من مراوح الكيسة واتأكد إن مفيش حاجة قريبة أوي من كارت الشاشة. ممكن تحتاج تاخد النظام كله برة عشان تنفخ الغبار من الفلاتر، والفتحات، والمراوح.


تصليح مشاكل الشاشات


بسبب المخاطر اللي بتكون مع الترددات العالية والجهد الكهربائي العالي اللي بتحتاجه الشاشات، وبسبب إن التعديلات الصحيحة بتحتاج تدريب متخصص، الجزء ده بيركز على تقديم المعلومات اللي ممكن تساعدك تقرر إذا كانت المشكلة تستحق إصدار تذكرة دعم فني.


معظم شركات الشاشات ما بتوفرش مخططات شاشاتها للعامة، بسبب مخاوف من المسئولية عن الصعق الكهربائي. لتبسيط عملية التصليح، بص على العملية كأنها ثلاث أجزاء منفصلة: مشاكل الشاشات الشائعة، التعديلات الخارجية، والتعديلات الداخلية.


مشاكل الشاشات الشائعة


رغم إني مش مرتاح أوي في التعامل مع مكونات الشاشة الداخلية، لكن ممكن تصلح نسبة كبيرة من مشاكل الشاشات بنفسك. القائمة التالية بتوضح أشهر مشاكل الشاشات وبتقولك تعمل إيه—حتى لو ده يعني ترسلها لشخص اخر.


- **الظلال، الخطوط، والحواف العمودية الضبابية**: راجع توصيلات الكابلات والكابل نفسه. المشاكل دي نادرًا ما بتكون في الشاشات؛ غالبًا بتكون في كارت الشاشة.


- **لو لون معين مختفي**: راجع الكابلات لو فيها قطع أو دبابيس مثنية. راجع التحكمات الأمامية لهذا اللون. لو التحكم في اللون ماكسيمم، الشاشة هتحتاج خدمة داخلية.


- **مع مرور الوقت الشاشات بتفقد سطوعها**: لو التحكم في السطوع متظبط لأعلى درجة والصورة لسه معتمة، الشاشة هتحتاج تعديل داخلي. ده بيدي حجة كويسة لوظائف إدارة الطاقة. استخدم زر الطاقة أو خيارات إدارة الطاقة في Windows عشان تطفي الشاشة بعد مدة معينة.


- **الشاشة LCD ممكن يكون فيها بكسلات تالفة**: البكسل التالف هو أي بكسل ما بيتصرفش بالشكل المتوقع. البكسل اللي ما بينورش خالص اسمه dead pixel، البكسل اللي عالق على اللون الأبيض اسمه lit pixel، والبكسل اللي عالق على لون معين اسمه stuck pixel. لو اكتشفت بكسل تالف في شاشة تحت الضمان، أفضل خطوة هي التواصل مع الشركة المصنعة. لو الشاشة مش تحت الضمان، ممكن تحاول تنعش البكسل باستخدام تقنيات موجودة على الإنترنت، تتعايش مع البكسلات التالفة، أو تستبدل الشاشة. كل مصنعين شاشات LCD بيسمحوا بعدد معين من البكسلات التالفة، حتى في شاشات جديدة! لازم تتأكد من الضمان بتاع شاشتك وتشوف عدد البكسلات التالفة المسموح بيها قبل ما تقدر ترجع الشاشة.



- **لو شاشة LCD اتكسرت، ماينفعش تتصلح وبتحتاج تتبدل**.


- **الصورة المرتعشة في شاشة LCD عادةً بتشير إلى بانل رخيص جدًا فيه تسريب ضوء كتير من الإضاءة الخلفية أو إضاءة خلفية CCFL بتحتضر**.


الإضاءات LED ما بترتعش، لذلك مش هتشوف المشكلة دي في الشاشات دي. استبدل الإضاءة الخلفية لو لزم الأمر (حسب الامتحان). الأفضل إنك تستبدل الشاشة بواحدة حديثة (نصيحة sparrow).


- **الصورة المعتمة، خصوصًا في الجزء العلوي أو السفلي من الشاشة، بتشير إلى إضاءة خلفية ميتة أو بتحتضر**.


- **لو شاشة LCD بتطفى لكن لسه شايف الصورة بصعوبة تحت إضاءة قوية، ده معناه إنك فقدت إما الإضاءة الخلفية أو المحول**. في كتير من الحالات، خصوصًا مع الشاشات الرفيعة جدًا، هتستبدل البانل بالكامل مع الإضاءة الخلفية كوحدة واحدة.


- **لو شاشة LCD بتصدر صوت هسهسة مميز، المحول بيكون على وشك الفشل**. ممكن تستبدل المحول لو لزم الأمر.


- **لو الصورة اللي معروضة لفترة طويلة (زي عناصر الواجهة في نظام التشغيل) بتسيب ظل أو انطباع، ده بيسمى image persistence**. معظم مشاكل التآكل دلوقتي بتكون مؤقتة وهتروح لو طفيت الشاشة لفترة لا تقل عن الفترة اللي كانت شغالة فيها. لو ما راحتش، ممكن تكون بتشوف تآكل دائم. الأجيال الأولى من كل تقنية شاشة جديدة بتميل لمشكلة التآكل، لذلك من الجيد حمايتها بحلول مجربة: ضبط النظام لإطفاء الشاشات الخاملة أو حمايتها بشاشة توقف متحركة.


كون حذر لو فتحت شاشة LCD عشان تشتغل على الداخل. المحول ممكن يلسعك بطرق متعددة. أولاً، هو بيتغذى بدائرة كهربائية عالية الجهد اللي ممكن تديك صدمة قوية. الأسوأ، المحول بيحتفظ بالشحنة لبضع دقائق بعد ما تفصل الكهرباء، فانتظر شوية بعد فصلها. ثانيًا، المحولات بتسخن جدًا وبتقدم خطر حقيقي لحرقك عند اللمس. تاني، انتظر شوية بعد ما تفصل الكهرباء قبل ما تحاول تستبدله. أخيرًا، لو صدمت المحول، ممكن تتلفه بشكل لا يمكن إصلاحه. استخدم تقنيات تجنب الكهرباء الساكنة (ESD) الصحيحة.


الخلاصة في تصليح شاشات LCD؟ تقدر تلاقي شركات بتبيع قطع غيار لشاشات LCD، لكن تصليح الشاشة صعب، وفي ناس بتعمله أسرع وأرخص منك. ابحث عن شركة متخصصة في تصليح شاشات LCD. مئات من الشركات دي موجودة حول العالم.


التعامل مع الشاشات عالية الدقة


الشاشات عالية الدقة بتقدم رسومات جميلة، لكن ممكن تخلي عناصر الشاشة زي الأزرار والقوائم صغيرة جدًا لبعض المشاهدين. لو تتذكر من بداية الفصل، شاشات LCD ليها دقة افتراضية؛ الصورة هتتدهور لو ضبطت الدقة لأقل من الافتراضية. لكن، ده اللي كتير من الناس بيعملوه، لأنه بيخلي عناصر الشاشة أكبر وبالتالي قابلة للاستخدام. لكن ده مش الحل!


أفضل طريقة للتعامل مع سيناريو عناصر الشاشة الصغيرة هي من خلال Display Settings/Display applet. كل إصدار من Windows بيمكنك من تغيير حجم عناصر الشاشة مباشرة، عشان العناصر تظهر أكبر (أو أصغر). الدقة ما بتتغيرش؛ فقط حجم عناصر الشاشة بيتغير. افتح Display Settings/Display applet. الشكل 7 بيعرض الخيارات المنسدلة في Windows 10. لاحظ إن تغيير حجم النص، التطبيقات، والعناصر الأخرى من 100% إلى 125 أو 200% هو اختيار بسيط.

الشكل 7


جرب ده! تحجيم واجهة المستخدم

معظمكم عنده وصول لكمبيوتر Windows، فجرب ده! افتح Display Settings/Display applet وجرب إعدادات حجم العناصر. ده شيء لازم تفهمه لمساعدة المستخدمين اللي عندهم شاشات عالية الدقة.

 


تنظيف الشاشات


تنظيف الشاشات سهل. دايمًا استخدم مناديل مكافحة الكهرباء الساكنة أو على الأقل قماش مكافحة الكهرباء الساكنة. قماش المايكروفايبر ممتاز. بعض شاشات LCD ممكن تتطلب معدات تنظيف خاصة. ما تستخدمش أبدًا منظفات الزجاج اللي بتحتوي على أمونيا أو أي سائل لأن وصول السائل داخل الشاشة ممكن يعمل لك صدمة! كتير من محاليل التنظيف التجارية كمان ممكن تذوب شاشات LCD القديمة، وده مش كويس أبدًا.


ملاحظة:

كروت الشاشة ممكن تتعامل مع شاشات متعددة بأحجام أو دقات مختلفة

 


لكن ده ممكن يسبب مشاكل. توصيل بروجكتور بنسبة عرض 4:3 إلى لابتوب بشاشة عريضة للعرض لما بتكون عاكس الشاشات، مثلاً، ممكن يخلق محاذاة غريبة في التخطيط. استخدام شاشات بأوضاع مختلفة—أفقي ورأسي—كمان ممكن ينتج عنه تأثيرات غير مرغوبة. جرب التغييرات قبل العروض!


كمان، Windows بيمكنك تعيين أي شاشة على اليمين أو اليسار أو أعلى أو أسفل. ارتكاب خطأ في المحاذاة هنا ممكن يسبب مشاكل لما تمدد الشاشة. ممكن تجر المؤشر للجانب الأيمن للشاشة اليسرى، مثلاً، وتلاقي جدار لأن الشاشة "اليمنى" المفروض تكون على اليسار. الأنواع دي من المشاكل بتحتاج زيارة إلى Display Settings/


 النهاية 


نكون هنا انتهينا من الفصل 17 تماما من شهادة A plus المقدمة من CompTIA نتقدم الأن تقدم سريع وواضح ولكن المشوار ما زال النصف بعد ولكن سيكون ممتع جدا جدا لذلك احرص على قرائة كل فصل سريعا


و لا بد وانت تقرا ان تكون مركز جيدا لكل معلومة ومعك ورقة وقلم , لانك بالتاكيد ستحتاجها 


واذا واجهتك اي مشكلة في الفهم او ما شابه , يمكنك على الفور الذهاب الى المجتمع الخاص بنا في Telegram للمناقشة والتواصل معنا من هنا  


او اذا واجهتك مشكلة في الموقع او تريد اجابة سريعة يمكنك الذهاب الى اخر صفحة في الموقع ستجد صفحة اتصل بنا موجودة يمكنك ارسالة لنا مشكلتك , وسيتم الرد عليها بسرعة جدا ان شاء الله 


ويمكنك الأنضمام الى المجتمع Hidden Lock بالكامل مع جميع قنواته للأستفادة في اخر الأخبار في عالم التقنية وايضا الكتب بالمجان والكورسات والمقالات من خلال الرابط التالي لمجموعة القنوات من     هنا 


يمكنك ايضا متابعتنا في منصات X او Twitter سابقا , لمشاهدة الاخبار والمقالات السريعة والمهمة من  

هنا


وفقط كان معكم sparrow مقدم هذه الشهادة من فريق Hidden Lock



إرسال تعليق

0تعليقات

إرسال تعليق (0)

#buttons=(موافق!) #days=(20)

يستخدم موقعنا ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. تاكد الان
Ok, Go it!