الفصل : 17
الجزء : 3
العنوان : تقنيات العرض (Display Technologies)
محولات العرض (Display Adapters)
محول العرض، أو كارت الفيديو، بيتعامل مع مهام الفيديو داخل الأجهزة الحوسبية، بيعالج المعلومات من الـCPU ويرسلها لل Display . محول العرض هو مجموعة معقدة من الأجهزة. معالج الرسومات من نوع ما بيعالج البيانات من الـCPU ويخرج أوامر للعرض. زي أي معالج آخر، معالج الرسومات بيحتاج RAM. معالج الرسومات بيحتاج اتصال سريع بينه وبين الـCPU وRAM النظام. محول العرض لازم يكون له اتصال متوافق مع الشاشة.
تقليديًا، ولسه بشكل شائع في Windows PCs، محول العرض كان كارت توسعة (expansion card) بيتوصل بالـmotherboard (شوف الشكل 1 ). على الرغم من إن أنظمة جديدة كتير عندها دائرة محول العرض مدمجة في الـCPU والـmotherboard، أغلب التقنيين لسه بيسموه كارت الفيديو، فهنبدأ من هنا. الجزء ده هينظر على خمس جوانب بتحدد كارت الفيديو : منفذ الـmotherboard، معالج الرسومات، ذاكرة الفيديو، الـGPUs المدمجة، والتوصيلات.
|
منفذ الـMotherboard (Motherboard Slot)
التقنيين هيواجهوا أربع طرق توصيل محولات العرض بالـmotherboard. أقدم نوع موصل، PCI، بيستخدم اليوم فقط لكارت إضافي لدعم شاشات إضافية على أنظمة قديمة. الأحدث شوية، لكن لسه قديم بالمعايير الحوسبية، هو AGP. كل كروت الفيديو المستقلة الحالية بتتصل بمنفذ PCIe على الـmotherboard. أخيرًا، كتير من الـmotherboards عندها محول العرض مدمج. هتكلم عن الرسومات المدمجة بعد ما اتكلم عن معالجات الرسومات وأنواع الذاكرة، وقتها الموضوع هيكون أوضح. دلوقتي، خلينا ننظر على PCI، AGP، وPCIe.
ال PCI
استخدام عمق ألوان أكبر بيبطئ وظائف الفيديو. البيانات اللي بتتحرك من كارت الفيديو للشاشة لازم تعدي من رقائق ذاكرة كارت الفيديو ومن خلال ناقل التوسعة (expansion bus)، وده ممكن يحصل بسرعة محدودة. موصلات PCI اللي كانت بتستخدم في كل الأنظمة تقريبًا لسنين محدودة لنقل 32-bit بسرعة تقريبًا 33 MHz، مما يعطي عرض نطاق أقصى 132 MBps. ده يبدو كتير لحد ما تبدأ تستخدم دقات أعلى، أعماق ألوان أكبر، ومعدلات تحديث أعلى (اللي كانت مهمة في أيام CRT). بالإضافة، تقريبًا كل نظام كان عنده أكتر من جهاز PCI، كل واحد بيحتاج جزء من عرض النطاق ده. ناقل PCI ببساطة مش يقدر يتعامل مع احتياجات الفيديو لأي أنظمة حالية.
ال AGP
إنتل جاوبت على الرغبة في عرض نطاق فيديو أكتر من اللي PCI بيقدمه بتقديم الـAGP (Accelerated Graphics Port). AGP كان منفذ واحد، خاص، مشابه لمنفذ PCI، مخصص للفيديو. مافيش أي motherboard كان عندها منفذين AGP؛ في الحقيقة، مافيش motherboard حالية حتى عندها منفذ AGP، فهتقابلهم فقط في الأنظمة القديمة. الشكل 2 بيعرض منفذ AGP من الجيل الأول.
|
ال PCIe
واجهة PCI Express (PCIe) تم تطويرها لتحل محل PCI، وفي نفس الوقت تحل محل AGP. ال PCIe كانت مناسبة طبيعية للفيديو لأنها سريعة جدًا. كل كروت الفيديو PCIe بتستخدم موصل PCIe ×16 (شوف الشكل 3 ). ال PCIe حلت محل AGP كواجهة الفيديو الرئيسية تقريبًا بين عشية وضحاها.
|
معالج الرسومات (Graphics Processor)
معالج الرسومات بيتعامل مع المهام الشاقة لأخذ الأوامر من الـCPU وترجمتها لإحداثيات ومعلومات لونية اللي الشاشة تفهمها وتعرضها. أغلب التقنيين النهاردة بيشيروا للجهاز اللي بيعالج الفيديو كـGPU (Graphics Processing Unit).
نقاش كروت الفيديو، على الأقل بين التقنيين، دايمًا بيدور حول معالج الرسومات اللي الكارت بيستخدمه وكمية الـRAM الموجود عليه. كارت الفيديو النموذجي ممكن يتسمى MSI GeForce GTX 1080ti 11-GB 384-bit GDDR5X PCI Express 3.0، فلنحلل ده. MSI هو المصنع لكارت الفيديو؛ GeForce GTX 1080ti هو معالج الرسومات؛ 11-GB 384-bit GDDR5X بيوصف ذاكرة الفيديو المخصصة والاتصال بين ذاكرة الفيديو ومعالج الرسومات؛ وPCI Express 3.0 بيوصف منفذ توسعة الـmotherboard اللي الكارت بيتطلبه.
ملاحظة:
كتير من كروت الفيديو بتيجي بتكنولوجيا مضادة للسرقة الرقمية اسمها HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection). HDCP بتوقف نسخ الصوت والفيديو بين التوصيلات السريعة، زي HDMI، DisplayPort، وDVI. التكنولوجيا دي كمان بتوقف تشغيل المحتوى المشفر بـHDCP على الأجهزة المصممة لتجاوز النظام.
كتير من الشركات بتصنع مئات من كروت الفيديو المختلفة في السوق، لكن بس تلات شركات بينتجوا أغلبية معالجات الرسومات الموجودة على كروت الفيديو: NVIDIA، AMD، وIntel. لكن NVIDIA وAMD بيصنعوا ويبيعوا معالجات الرسومات لمصنعين كطرف ثالث اللي بعد كده بيصمموا، يبنوا، ويبيعوا كروت الفيديو تحت علامتهم التجارية الخاصة. اما Intel كانت بتصنع خط كروتها الخاص، لكن دلوقتي بتركز على معالجات الرسومات المدمجة في الـmotherboards. الشكل 4 بيعرض NVIDIA GeForce GTX 570 على لوحة مصنوعة بواسطة EVGA.
|
اختيار وحدة معالجة الرسومات (graphics processor) هو أهم قرار بتاخده وانت بتشتري كارت الشاشة. وحدات معالجة الرسومات من الفئة المنخفضة بتشتغل كويس جداً للمستخدمين العاديين اللي بيستخدموا الكمبيوتر في كتابة الرسائل أو تصفح الإنترنت. وحدات معالجة الرسومات عالية الأداء مصممة لدعم الألعاب الثلاثية الأبعاد الجميلة المنتشرة جداً اليوم، وكمان بتقدم أداء ممتاز في عرض الفيديوهات عالية الجودة. هنتكلم عن المشاكل المتعلقة بالـ 3-D شوية قدام في الفصل ده.
ذاكرة الفيديو (Video Memory)
ذاكرة الفيديو مهمة جداً لعمل الـ PC. يمكن اعتبارها من أصعب الأجزاء شغلاً في الكمبيوتر. ذاكرة الفيديو بتتحدث باستمرار لتعكس كل تغيير بيحصل على الشاشة. لما تكون بتشتغل على تطبيقات تقيلة (زي الألعاب)، ذاكرة الفيديو ممكن تكون عنق زجاجة خطير في ثلاث نواحي: سرعة نقل البيانات، سرعة الوصول، والسعة البسيطة.
الشركات المصنعة قدرت تتغلب على المشاكل دي عن طريق توسيع عرض الناقل بين ذاكرة الفيديو والمعالج الفيديوي؛ باستخدام أنواع متخصصة من الذاكرة السريعة جداً؛ وإضافة كميات أكبر وأكبر من الذاكرة الإجمالية.
أولاً، الشركات المصنعة أعادت تنظيم ذاكرة عرض الفيديو على الكروت بحيث تستخدم ناقل أوسع، مما يديها عرض نطاق ذاكرة أكبر. لأن الناقل النظام محدود بـ 32 أو 64 بت، ده مش هيبقى له فايدة كبيرة إلا لو كانت كروت عرض الفيديو فعلاً ألواح معالجات مشتركة. معظم معالجة الرسومات بتحصل على الكارت بواسطة شريحة المعالج الفيديوي بدل المعالج المركزي. النظام الرئيسي ببساطة بيقدم بيانات الإدخال للمعالج على كارت الفيديو. لأن ناقل الذاكرة على كارت الفيديو ممكن يكون أعرض بكتير من الطريق القياسي 64-بت، البيانات ممكن تتعالج وتتبعث للشاشة بسرعة أكبر (شوف الشكل 5 ).
|
أنواع متخصصة من ذاكرة الفيديو اتطورت للكروت الرسومية، والعديد منها بيوفر تحسينات كبيرة في سرعات الفيديو. أهم ميزة بتفرق بين DRAM وذاكرة الفيديو إن ذاكرة الفيديو بتقدر تقرأ وتكتب البيانات في نفس الوقت. جدول 1 بيوضح التقنيات الشائعة لذاكرة الفيديو، لكن خلي في بالك إنك ممكن تلاقي كروت رسومية (خصوصاً الكروت الرخيصة) بتستخدم أي جيل حديث من ذاكرة DDR RAM.
|
معظم الكروت الرسومية، خصوصاً لما تدخل في الكروت الموجهة للألعاب، بتشيل أجيال حديثة من ذاكرة الفيديو المتخصصة زي GDDR5 أو GDDR5X. ومع ذلك، DDR3 لسه الأكثر شيوعاً في الكروت الرخيصة اللي مش للألعاب. ذاكرة High Bandwidth Memory version 2 (HBM2) بتقدم نوع مختلف تماماً من الذاكرة عن DDR أو GDDR باستخدام DRAM مكدسة متصلة عبر نواقل عريضة جداً. GDDR عندها عرض ناقل 32-بت؛ HBM عندها ناقل 1024-بت. المعركة شغالة وإنت مش هتشوف HBM أو HBM2 في امتحان CompTIA 1001، لكن هتحتاج تعرف عنها لما تقرأ المنهج ده.
في النهاية، العديد من الكروت الرسومية المتقدمة ثلاثية الأبعاد بتيجي مع كميات ضخمة من ذاكرة الفيديو. من الشائع جداً إنك تشوف كروت عندها 1، 2، 3، أو 4 جيجابايت من الذاكرة! (وأنت بتقرأ المنهج ده، ممكن تصرف كتير وتجيب كارت عنده 8-24 جيجابايت من ذاكرة الفيديو.) ليه الكمية الكبيرة دي؟ حتى مع PCI Express، الوصول لبيانات في ذاكرة النظام بياخد وقت أطول بكتير من الوصول لبيانات مخزنة في الذاكرة المحلية على كارت الفيديو. الكمية الكبيرة من ذاكرة الفيديو بتسمح لمطوري الألعاب بتحسين ألعابهم وتخزين بيانات أكتر أساسية في الذاكرة المحلية على كارت الفيديو.
وحدات معالجة الرسومات المدمجة (Integrated GPUs)
بعض اللوحات الأم عندها وحدات معالجة الرسومات مدمجة، والعديد منها بيدعم معالج بيوفر وحدة معالجة رسومية مدمجة. وحدة المعالجة الرسومية في اللوحة الأم ممكن تكون شريحة منفصلة متصلة باللوحة الأم أو تكون مدمجة في شريحة الـ Northbridge. لما اللوحة الأم يكون فيها وحدة معالجة رسومية، غالباً بنقول إنها فيها فيديو مدمج (كارت فيديو مدمج). الفيديو المدمج مش قوي جداً، لكنه شائع جداً في اللابتوبات لأنه بيوفر كتير من المساحة والطاقة.
أنواع الموصلات والكابلات المرتبطة بها
ممكن تلاقي أنواع متعددة من الموصلات على كروت الفيديو، وكمان فيه اختلافات داخل الأنواع دي. CompTIA بتميز بين أسماء المنافذ على الكروت والكابلات المرتبطة بها، لكن معظم الفنيين بيشيروا للموصلات والكابلات بأسماء متعددة بالتبادل. إليك الأسماء.
محولات العرض بتقدم واحد من ستة موصلات، بتتوافق مع نقاط الاتصال على الشاشات اللي اتكلمنا عنها في بداية الفصل:
- VGA
- DVI
- HDMI (بما في ذلك الأنواع الصغيرة والمصغرة)
- DisplayPort (بما في ذلك الأنواع الكاملة والمصغرة)
- Thunderbolt (بما في ذلك منافذ mDP Thunderbolt 1 و 2، ومنافذ USB Type-C Thunderbolt 3)
تركيب وتكوين الفيديو
بعد ما تقرر على المميزات والسعر للكارت والشاشة الجديدة، لازم تركبهم في النظام بتاعك. طالما عندك الاتصال الصح بكارت الفيديو، تركيب الشاشة بيبقى بسيط. التحدي بيظهر لما تيجي تركب كارت الفيديو.
الخطوات الخاصة بتركيب الكارت الرسومي في القسم ده تنطبق على الـ Windows PCs وأجهزة الـ Linux. مفيش أي من أنظمة Apple الحالية بنظام macOS بتمكنك من ترقية كارت العرض الداخلي، لكن ممكن تظل قادر على تهيئته أو توصل وحدة GPU خارجية
مشاكل ممكن تواجهك أثناء التركيب الفعلي لكارت الفيديو
1. **الكروت الطويلة**: بعض كروت الفيديو عالية الأداء ممكن ما تتناسبش مع بعض الكيسات لأنها طويلة جداً.
2. **قربها من أقرب كارت توسعة**: لما الكارت يكون قريب جداً من كارت توسعة تاني، ده ممكن يسبب مشاكل في التهوية.
3. **وجود وصلات الطاقة**: كروت الفيديو عالية الأداء غالباً بتحتاج توصيلات طاقة إضافية من الـ PCIe لأن الطاقة اللي بيوفرها الـ PCIe slot مش كافية.
بعض كروت الفيديو عالية الأداء مش هتناسب في بعض الكيسات أو هتمنع الوصول لبعض الموصلات المهمة على اللوحة الأم زي الـ SATA sockets. مفيش حل بسيط للمشكلة دي - لازم تغير على الأقل واحد من المكونات (كارت الفيديو، اللوحة الأم، أو الكيس).
بسبب إن كروت الفيديو عالية الأداء بتشتغل بدرجة حرارة عالية، مش عاوز تحطها جنب كارت تاني؛ تأكد إن المروحة على كارت الفيديو عندها مساحة تهوية كافية. ممارسة جيدة هي تسيب الفتحة اللي جنب كارت الفيديو فاضية علشان تسمح بتهوية أفضل.
كتير من كروت الفيديو عالية الأداء بتجي بعرض مزدوج مع فتحات تهوية مدمجة، فمش هيبقى عندك خيار غير إنها تاخد مكان مضاعف. كروت الفيديو متوسطة إلى عالية الأداء عادة بتحتاج على الأقل موصل طاقة PCIe إضافي لأنها بتستهلك طاقة أكتر من اللي بيوفرها الـ PCIe slot. تأكد إن مزود الطاقة بتاعك بيقدر يوفر الطاقة الكافية، وتأكد إنه عنده موصلات طاقة PCIe مفتوحة. انظر الى الشكل 6
|
جرب تركب كارت فيديو
انت عارف إزاي تركب كارت توسعة من قراءتك في الفصول السابقة. تركيب كارت الفيديو تقريباً نفس الشيء، فجرب ده:
1. ارجع للفصل 6 "Motherboards" علشان خطوات تركيب كارت جديد والفصل 7 "Power Supplies" علشان تشوف موصلات الطاقة الخاصة بالفيديو.
2. وصل كابل الشاشة في منفذ كارت الفيديو في ظهر الـ PC وشغل النظام. لو الـ PC ما اشتغلش بعد تركيب كارت الفيديو، أو لو الشاشة فضلت فاضية بس بتسمع صوت المراوح شغالة والمتحدث الداخلي بيدي إشارات طويلة-قصيرة-قصيرة-قصيرة، غالباً كارت الفيديو مش متثبت كويس. افصل الـ PC وجرب تاني.
بعد ما تثبت كارت الفيديو كويس وتوصله بالشاشة، انت كده خلصت نص المعركة علشان تخلي عملية الفيديو تشتغل صح. انت جاهز دلوقتي تتعامل مع التعريفات وتضبط نظام التشغيل، يلا بينا!
البرامج
تهيئة برامج الفيديو عادة بتكون على خطوتين. الأول، لازم تثبت التعريفات لكارت الفيديو. بعدين لازم تفتح Display Settings and Personalization Settings (في Windows 10) أو تفتح Display and Personalization applets (في Windows 7/8/8.1) علشان تعمل التعديلات بتاعتك. هنستكشف إزاي نخلي كارت الفيديو والشاشة يشتغلوا في Windows، بعدين نبص بسرعة على خيارات العرض في macOS وLinux.
التعريفات
زي أي قطعة هاردوير تانية، كارت الفيديو محتاج تعريفات عشان يشتغل. تعريفات محولات العرض بتتثبت بنفس الطريقة زي باقي التعريفات اللي اتكلمنا عنها لحد دلوقتي: Windows بيبقى عنده التعريف، أو تستخدم الوسائط اللي جت مع الكارت، أو تحمل أحدث تعريف من الإنترنت.
الشركات المصنعة لكروت الفيديو بتحدث تعريفاتها باستمرار. الاحتمال كبير إن أي كارت فيديو أقدم من كام شهر عنده على الأقل تحديث واحد للتعريف. لو ممكن، اتفحص موقع الشركة المصنعة على الإنترنت واستخدم التعريف اللي موجود هناك لو فيه واحد. لو الموقع مش بيقدم تعريف، الأفضل عادة تستخدم الوسائط اللي جت مع الكارت. دايماً اتجنب استخدام التعريف اللي في Windows لأنه بيبقى الأقدم عادةً.
هنستكشف مشاكل التعريفات بتفصيل أكتر بعد ما نتكلم عن إعدادات العرض و Personalization . زي كتير من الحاجات المتعلقة بالفيديو، مش هتقدر تفهم موضوع واحد بالكامل غير لما تفهم على الأقل موضوع تاني!
استخدام إعدادات العرض والتخصيص (Using Display and Personalization )
بعد ما تثبت التعريفات، انت جاهز تضبط إعدادات العرض بتاعتك. إعدادات العرض أو تطبيق العرض وتطبيق التخصيص أو إعدادات التخصيص بيوفروا مواقع مركزية مريحة لكل إعدادات العرض، بما في ذلك الدقة، معدل التحديث، معلومات التعريف، وعمق الألوان.
إعدادات العرض/تطبيق العرض : إعدادات العرض في Windows 10 وتطبيق العرض في الإصدارات السابقة من Windows بتمكنك من تعديل معظم خيارات العرض. افتح إعدادات العرض عن طريق الضغط على Start | Settings | System. ممكن تفتح تطبيق العرض في لوحة التحكم في Windows 7/8/8.1. القسم ده بيركز على أداة Windows 10. النسختين مختلفتين بصرياً، بس ممكن تلاقي نفس الخيارات في الاتنين.
شكل 7 بيوضح شاشة إعدادات العرض الافتراضية الأولية (في نظام ثلاث شاشات). كل شاشة متوصلة بالنظام بتاخد رقم، وممكن تسحب وتسيبها لتغيير الموقع. شكل 8 بيوضح نظام مختلف بشاشتين مكدسين رأسياً.
|
|
الخيارات الاتنين تحت Color هما Night light و Color profile. إعداد Night light بيساعد في تقليل إجهاد العين للي بيشتغلوا أو بيلعبوا بعد غروب الشمس. ممكن تضبطه علشان يغير الشاشة تلقائياً في المساء، يقلل الأزرق في الشاشة الافتراضية، ويحول "الأبيض" للون برتقالي باهت. ده مش في الامتحان، بس ميزة مفيدة. خيار Color profile بيمكنك من اختيار بروفايل - مجموعة من المعايير المحددة لشاشة - علشان تحصل على الألوان الدقيقة اللي هتشوفها في الطباعة (بفرض إن جهاز الطباعة مضبوط للألوان الصح برضه). خيار Color profile في شكل 8 مظلل لأن Windows ضبط البروفايلات تلقائياً. تفحص تطبيق Color Management في لوحة التحكم علشان تضبط أكتر (شوف شكل 9 ).
|
لما تنزل في إعدادات العرض، هتلاقي خيارات متقدمة أكتر (شوف شكل10 ). ممكن تغير مقياس النصوص، الأيقونات، وأكتر بقائمة منسدلة. ده بيساعد مع الشاشات عالية الدقة والناس اللي محتاجة الأشياء تكون أكبر للتنقل في خيارات الشاشة. تغيير المقياس أفضل من تغيير الدقة، لأن الواجهة بتفضل عند الدقة الافتراضية (والأفضل).
|
في بعض السيناريوهات، هتحتاج تضبط دقة أو اتجاه الشاشة. قائمة Resolution المنسدلة بتمكنك من تغيير الدقة (علشان تتناسب مع البروجيكتور مثلاً، علشان العرض اللي شايفه على الشاشة يبقى نفس اللي الجمهور هيشوفه). خيار Orientation بيمكنك من التغيير من وضعية العرض الافتراضية (Landscape) لوضعية Portrait لو عندك شاشة بتدور (شوف شكل11 ).
|
خيار Multiple displays بيديك تحكم في اللي يظهر على الشاشة التانية (أو أكتر). الافتراضي هو Extend these displays، اللي بيديك مساحة سطح مكتب أكبر للعمل. شكل 12 بيعرض بشاشات ممتدة. ممكن كمان تنسخ العرض الرئيسي، علشان نفس الصورة تظهر على كل الشاشات المتصلة، أو تخفي واحدة أو الشاشة التانية.
|
ملاحظة
ممكن تضيف شاشات إضافية للنظام بسهولة. في السنين اللي فاتت، كنت بتضيف كارت فيديو تاني للنظام وتوصل الشاشة التانية فيه، وبعدين تروح لتطبيق العرض لتمديد الشاشات. أغلب كروت الفيديو المتوسطة والأعلى اللي ممكن تشتريها النهارده عندها أكتر من منفذ، وغالباً من أنواع مختلفة. جيب كابل مناسب ووصل علشان تحصل على تجربة حوسبة أفضل.
اضغط على خيار Advanced display settings لمعلومات محددة عن الشاشة/الشاشات المتصلة. شكل 13 بيوضح الإعدادات لزوج من شاشات Dell. لاحظ إن الشاشة بتعرض الدقة، معدل التحديث، وعمق البت للبانلز (وكمان تنسيق الألوان ومساحة الألوان).
|
الشاشة دي كمان بتسمحلك بفتح الخصائص العامة لمحول العرض والشاشة عن طريق الضغط على Display adapter properties (شوف شكل 14 ). تبويب Adapter بيعرض معلومات عن المحول، زي GPU والرام. الضغط على زر Properties هيفتح مربع حوار لتحديث أو استعادة التعريف. شوف "التعامل مع التعريفات" في وقت لاحق في الفصل ده لمزيد من المعلومات.
|
شكل 15 بيعرض تطبيق العرض في Windows 8.1. فيه معظم نفس الخيارات زي إعدادات العرض، بس مرتبة بشكل مختلف.
|
إعدادات التخصيص/تطبيق التخصيص (Personalization Settings/Personalization Applet) : أدوات التخصيص بتتعامل مع تفضيلات المستخدم، زي صورة الخلفية، ألوان العناصر المختلفة في الواجهة، والحاجات زي كده. شكل16 بيعرض شاشة إعدادات التخصيص الافتراضية. التغييرات اللي ممكن تعملها واضحة: خلي الخلفية لون صلب واختر صورة؛ ممكن تستخدم واحدة من الصور اللي بتيجي مع Windows أو تختار صورتك الخاصة.
|
القائمة على اليسار بتديك اختيارات أكتر لتعديل شكل وإحساس Windows، زي تخصيص الثيم (الشكل والإحساس العام)، تغيير الخط الافتراضي، وضبط قائمة Start وشريط المهام. إعدادات ذات صلة في الأسفل ممكن تساعد الناس اللي عندهم مشكلة مع الواجهة الافتراضية، مع إعدادات التباين العالي. خيار Sync your settings بيمكنك من مزامنة أكتر من جهاز Windows اللي بتسجل الدخول فيه بحسابك العالمي في Microsoft. كل دول ممكّنين افتراضيًا (شوف شكل 17 ).
|
شكل 18 بيعرض تطبيق التخصيص في Windows 8.1. عندك تقريباً نفس الخيارات زي إعدادات التخصيص في Windows 10، بس مرتبة بشكل مختلف.
|
خيارات العرض في macOS وLinux
نظام macOS ومعظم توزيعات Linux الحديثة بيقدموا خيارات واضحة لتغيير إعدادات العرض. مش هيكون مفاجأة لأي حد إنك تلاقي الخيارات دي في macOS في **System Preferences** (شوف شكل 19 ). قسم **General** بيمكنك من تغيير مخططات الألوان. ممكن تغير خلفية سطح المكتب في قسم **Desktop & Screen Saver**.
|
اضغط على خيار **Dock** للوصول لمكان يقدر يغير تجربة المستخدم بشكل كبير (شوف شكل 20 ). الـDock بيكون بشكل افتراضي في أسفل الشاشة. ممكن تخلي الأيقونات صغيرة وأقل إزعاجًا. ممكن تنقل الـDock لليمين أو اليسار. ممكن تغير سلوك الأنيميشن الافتراضي عند تمرير الماوس فوق الأيقونات.
|
توزيعات Linux المختلفة بتحط خيارات العرض في أماكن متنوعة، لكن غالبًا هتلاقي واحد أو أكتر من الأدوات في **System Settings**. شكل 21 بيعرض تطبيق **Settings** في Ubuntu، على سبيل المثال، اللي ممكن من خلاله تعدل معظم إعدادات النظام، بما في ذلك الخلفية، الثيم، وحجم أيقونات الـLauncher.
|
كل الحاجات اللي تقدر تعدلها في Windows، تقدر تعدلها في Linux. بس ممكن تحتاج تدور شوية علشان تلاقي الخيارات.
ملاحظة
لما تيجي تستخدم أي من الأنظمة دي، من المهم إنك تكون عارف فين تلاقي الإعدادات دي علشان تقدر تخصص الجهاز حسب احتياجاتك وتفضيلاتك. سواء كنت بتشتغل على Windows، macOS، أو Linux، هتلاقي إن كل نظام عنده مرونة وقدرة على تخصيص العرض والواجهة علشان تديك أفضل تجربة مستخدم.
النهاية
نكون هنا انتهينا من الجزء 3 من الفصل 17 تماما من شهادة A plus المقدمة من CompTIA نتقدم الأن تقدم سريع وواضح ولكن المشوار ما زال النصف بعد ولكن سيكون ممتع جدا جدا لذلك احرص على قرائة كل فصل سريعا
و لا بد وانت تقرا ان تكون مركز جيدا لكل معلومة ومعك ورقة وقلم , لانك بالتاكيد ستحتاجها
واذا واجهتك اي مشكلة في الفهم او ما شابه , يمكنك على الفور الذهاب الى المجتمع الخاص بنا في Telegram للمناقشة والتواصل معنا من هنا
او اذا واجهتك مشكلة في الموقع او تريد اجابة سريعة يمكنك الذهاب الى اخر صفحة في الموقع ستجد صفحة اتصل بنا موجودة يمكنك ارسالة لنا مشكلتك , وسيتم الرد عليها بسرعة جدا ان شاء الله
ويمكنك الأنضمام الى المجتمع Hidden Lock بالكامل مع جميع قنواته للأستفادة في اخر الأخبار في عالم التقنية وايضا الكتب بالمجان والكورسات والمقالات من خلال الرابط التالي لمجموعة القنوات من هنا
يمكنك ايضا متابعتنا في منصات X او Twitter سابقا , لمشاهدة الاخبار والمقالات السريعة والمهمة من
وفقط كان معكم sparrow مقدم هذه الشهادة من فريق Hidden Lock