شهادة A plus الفصل 17 : تقنيات العرض (Display Technologies) الجزء 1

sparrow
0



الفصل : 17

الجزء : 1

العنوان : تقنيات العرض (Display Technologies)




في هذا الفصل، سوف تتعلم كيفية

• شرح كيفية عمل شاشات الفيديو

• اختيار بطاقة الفيديو المناسبة

• تثبيت وتكوين الفيديو

• استكشاف مشاكل الفيديو الأساسية وإصلاحها


مصطلح الفيديو يشمل تفاعلًا معقدًا بين العديد من الأجزاء في أجهزة الكمبيوتر الشخصية، وكلها مصممة لعرض صورة على الشاشة. الشاشة أو video display تُظهر لك ما يحدث مع برامجك ونظام التشغيل الخاص بك. إنها جهاز الإخراج الأساسي لمعظم أجهزة الكمبيوتر.


بطاقة الفيديو أو display adapter يتولى جميع الاتصالات بين وحدة المعالجة المركزية (CPU) والشاشة أو الdisplay (انظر الشكل 1). يحتاج نظام التشغيل إلى معرفة كيفية التعامل مع الاتصال بين وحدة المعالجة المركزية و display adapter ، مما يتطلب برامج تشغيل (drivers) محددة لكل بطاقة وإعدادًا صحيحًا داخل نظام التشغيل. وأخيرًا، يحتاج كل تطبيق إلى التفاعل مع بقية نظام الفيديو. المكونات الخاصة بالفيديو تقع ضمن فئة تقنيات العرض (display adapter) . يستكشف هذا الفصل جميع أنواع المكونات الأربعة، وينتهي بقسم حول استكشاف مشكلات العرض وإصلاحها.


الشكل 1




شاشات الفيديو (Video Displays)


شاشات الفيديو لأجهزة الحوسبة تأتي بثلاثة أنواع:

شاشات مسطحة (flat-panel monitors )

أجهزة عرض (projectors )

وسماعات الواقع الافتراضي (virtual reality headsets )


تستخدم تقريباً كل أجهزة الكمبيوتر الحديثة شاشة LCD، وهناك زوج من اللوحات المشابهة المثبتة داخل سماعات الواقع الافتراضي الجادة. ستجد أجهزة العرض في غرف الاجتماعات والفصول الدراسية، تعرض صورة على الشاشة. تستكشف هذه الفقرة الاختلافات التكنولوجية في شاشات الفيديو وتصف خيارات الاتصال.



كيف تعمل شاشات الـ LCD؟


عشان نفهم أكتر إزاي الـ LCD panels شغالة، لازم نعرف مفهوم استقطاب الضوء. أي حد لعب بمنشور في الصف السادس أو بص على قوس قزح يعرف إن الضوء بيسافر في موجات (من غير فيزياء الكم هنا، لو سمحت!)، وطول الموجة بتاع الضوء بيحدد اللون. اللي ممكن ما تكونش مقدره هو إن موجات الضوء بتطلع من مصدر الضوء في ثلاث أبعاد. صعب جداً نرسم رسم واضح لموجات ثلاثية الأبعاد، فعشان كده هنستخدم تشبيه.


تخيل الضوء طالع من كشاف. دلوقتي فكر في الضوء ده كأن حد بيهز حبل نط. الهز ده مش منتظم، مش رايح جاي أو فوق وتحت؛ ده أكتر كأن الشخص مجنون وبيهز الحبل في كل الاتجاهات - فوق، تحت، يمين، شمال - وبسرعات متغيرة باستمرار. ده فعلاً هو سلوك الضوء. ممكن ناخد التشبيه خطوة أبعد ونقول إن الشخص عنده عدد لا نهائي من الأذرع، كل ذراع ماسك حبل نط وبيطلع في كل الاتجاهات عشان يوضح الثلاثية الأبعاد لموجات الضوء، بس (أ) مقدرش أرسم ده و(ب) حبل نط واحد يكفي لشرح الـ LCD panels العادية.


السرعات المتغيرة بتخلق أطوال موجية، من قصيرة جداً لطويلة جداً. لما الضوء يدخل عينيك بأطوال موجية مختلفة، بتشوف ضوء أبيض. لو الضوء دخل بطول موجي واحد، هتشوف اللون ده بس. الضوء اللي بيمر من خلال فلتر مستقطب (زي نظارات الشمس) بيكون كأنك حاطت سياج بينك وبين الناس اللي بيهزوا الحبال. بتشوف كل الأطوال الموجية، بس الموجات اللي بتكون في نفس الاتجاه بس. هتشوف كل الألوان، بس أقل منهم لإنك بتشوف الموجات اللي في نفس الاتجاه بس، مما بيخلي الصورة أغمق. عشان كده كتير من نظارات الشمس بتستخدم فلاتر مستقطبة.


دلوقتي، إيه اللي هيحصل لو ضفت سياج تاني بس حطيت الأعمدة بتاعته في اتجاه أفقي؟ ده فعلياً هيلغي كل الموجات. ده اللي بيحصل لما تجمع فلترين مستقطبين بزاوية 90 درجة - مفيش ضوء بيمر.


دلوقتي، إيه اللي هيحصل لو ضفت سياج ثالث بين السياجين و الأعمدة بتاعته بزاوية 45 درجة؟ ده هيعمل حاجة زي "لف" بعض الهزات في الحبل عشان الموجات تقدر تعدي. نفس الكلام بينطبق على الفلاتر المستقطبة. الفلتر الثالث بيلف بعض الضوء عشان يعدي. لو حاسس نفسك علمي فعلاً، روح لأي محل مستلزمات تعليمية واشترِ تلات فلاتر مستقطبة بحوالي 3 دولار لكل واحد وجرب بنفسك. هتلاقيها شغالة.


الكريستالات السائلة بتستغل خاصية الاستقطاب. الكريستالات السائلة مكونة من سائل مخصوص مليان كريستالات طويلة ورفيعة دايماً عايزة ترتب نفسها في نفس الاتجاه، زي ما هو موضح في الشكل 2. المادة دي بتتصرف بالضبط زي فلتر مستقطب سائل. لو سكبت طبقة رقيقة من المادة دي بين لوحين زجاج، هتحصل على نظارة شمس ممتازة.

الشكل 2


تخيل إنك بتقطع شقوق دقيقة جداً على جانب واحد من لوح زجاج. لما تحط السائل ده على سطح متشقّق بدقة، الجزئيات بطبيعتها هتنتظم مع الشقوق في السطح (شوف الشكل 3).

الشكل 3


لو حطيت سطح تاني مشقّق بدقة، بس الشقوق بتاعته بزاوية 90 درجة بالنسبة للسطح الأول، على الناحية التانية، الجزئيات اللي بتلامس الجانب ده هتحاول تنتظم معاه. الجزئيات اللي في النص، وهي بتحاول تنتظم مع الجانبين، هتنتظم في التفاف جميل (شوف الشكل 4). لو حطيت فلترين مستقطبين متعامدين على الجانبين من الكريستال السائل، الكريستال السائل هيلف الضوء ويسمح له بالمرور (شوف الشكل 5).

الشكل 4


الشكل 5



لكن، لو عرّضت الكريستال السائل لجهد كهربائي، الكريستالات هتغيّر اتجاهها لتتناسب مع اتجاه المجال الكهربائي. الالتفاف بيختفي ومفيش ضوء بيمر (شوف الشكل 6).

الشكل 6




تنبيه :

(اعرف ان اللهجة واضحة بشكل بالغ في الشرح الأخير ولكنه لان الموضوع ما زال نوعا ما جديد على السمع لذلك التعبير بيه باللغة العربية الفصحى يكون غير مفهوم جيدا , لذلك سنستمر باللهجة في هذا الفصل لتوصيل المعلومة بأبسط شكل ممكن )

 


شاشة الـ LCD الملونة بتتكون من عدد كبير من جزيئات الكريستال السائل الصغيرة (بتتسمى sub-pixels) مرتبة في صفوف وأعمدة بين فلاتر مستقطبة. في طبقة شفافة فوق الـ sub-pixels بتكون ملونة بالأحمر أو الأخضر أو الأزرق. كل مجموعة صغيرة متميزة من ثلاث sub-pixels - واحد أحمر، واحد أخضر، وواحد أزرق - بتشكل بكسل فيزيائي، زي ما هو موضح في الشكل 7.

الشكل 7



دلوقتي، بعد ما كل البكسلات اتوضعت، إزاي تشحن الأماكن الصح عشان تكون صورة؟ الشاشات الـ LCD القديمة لم تكن بتستخدم بكسلات مستطيلة. بدلاً من كده، الصور كانت مكونة من عناصر بأشكال مختلفة، كل واحد منهم منفصل كهربائياً عن الباقيين. عشان تكون صورة، كل منطقة كانت بتتشحن في نفس الوقت. الشكل 8 بيبين الرقم صفر، عرض ممكن بفضل شحن ست مناطق عشان تعمل شكل بيضاوي. العملية دي، اللي بتتسمى static charging، لسه شائعة جداً في الشاشات الرقمية الأساسية زي الآلات الحاسبة.

الشكل 8



طريقة الـ static ما كانتش تشتغل في أجهزة الكمبيوتر بسبب عدم مرونتها. بدلاً من كده، الشاشات الـ LCD الأولانية استخدمت مصفوفة من الأسلاك (شوف الشكل 9). الأسلاك الرأسية، أسلاك الـ Y، كانت بتمتد لكل sub-pixel في العمود. الأسلاك الأفقية، أسلاك الـ X، كانت بتمتد على طول صف كامل من الـ sub-pixels. كان لازم يكون فيه شحنة على أسلاك الـ X وأسلاك الـ Y عشان يكون فيه جهد كافي لإنارة sub-pixel واحد.


الشكل 9


لو كنت عايز ألوان، كان لازم يكون فيه ثلاث مصفوفات. الثلاث مصفوفات كانوا بيتقاطعوا قريب جداً من بعض. فوق التقاطعات، الزجاج كان مغطى بنقاط صغيرة حمراء، خضراء، وزرقاء. تغيير كمية الجهد على الأسلاك كان بيعمل مستويات مختلفة من الأحمر، الأخضر، والأزرق، وبيخلق الألوان (شوف الشكل 10). التكنولوجيا دي كانت بتتسمى passive matrix.



الشكل 10




شاشات الـ LCD الحالية بتستخدم نوع من تكنولوجيا thin film transistor (TFT) أو active matrix (شوف الشكل 11). عشان نحسن أسلاك الـ X والـ Y، واحد أو أكتر من الترانزستورات الصغيرة بتتحكم في كل نقطة لون، وده بيوفر عرض صورة أسرع، دقة حادة، وتحكم في الألوان أكتر بكتير من التكنولوجيات السابقة.


الشكل 11



مكونات الـ LCD


الشاشة الـ LCD العادية بتتكون من اثنين أو ثلاثة مكونات رئيسية: الـ LCD panel، الـ backlight(s)، والـ inverters (في الموديلات القديمة). الـ LCD panel هو اللي بيعمل الصورة، الـ backlights بتنور الصورة عشان تقدر تشوفها، والـ inverters بتبعت طاقة للـ backlights اللي محتاجة كهرباء (AC). الشكل 12 بيبين ترتيب نموذجي للمكونات الداخلية لشاشة LCD قديمة.

الشكل 12


تكنولوجيا الـ LCD Panel : مصنعين الـ LCD panel بيستخدموا تنوع كبير في حاجات زي ترتيب جزيئات الكريستال السائل داخل الزجاج الإلكتروني والأساسيات الإلكترونية عشان يحاولوا يعملوا شاشات تستجيب بسرعة لمتطلبات المستخدم وتعرض ألوان وتفاصيل دقيقة. الأنواع الثلاثة الأكثر شيوعاً للـ panels دلوقتي هي twisted nematic (TN)، in-plane switching (IPS)، وvertical alignment (VA). كقاعدة عامة، الـ TN panels هي الأسرع لكنها بتقدم ألوان كافية؛ الـ IPS panels بتعرض ألوان رائعة؛ وVA panels بتيجي في النص بين الاتنين من حيث سرعة الاستجابة ودقة الألوان. عشان نفهم الفروقات - اللي لازم تفهمها - محتاجين نتكلم كتير عن إزاي بيعيدوا إنتاج خصائص الشاشة المحددة.


ملاحظة :

شركة سامسونج بتقدم نسخة خاصة من الـ IPS بتتسمى Plane to Line Switching (PLS). هما بيدعوا إنها أفضل، طبعاً، لكنها بتشتغل بشكل مشابه جداً للـ IPS وبتعتبر نوع من الـ IPS.

 


الـ Backlights : الـ Backlights بتنور الـ panel، زي ما قلنا، لكنها بتختلف حسب التكنولوجيا المستخدمة وتنفيذ الإضاءة. الـ LCDs الحالية بتستخدم تكنولوجيا الـ light-emitting diode (LED) للـ backlights؛ الأجيال السابقة كانت بتستخدم تكنولوجيا CCFL (هنشرحها دلوقتي). الشاشات الحديثة دي بيتم تسويقها على إنها LED displays عشان يميزوها عن الـ CCFL panels القديمة. الـ LEDs أخدت مكان الـ CCFLs لإنها بتستخدم كهرباء DC، زي اللوحات المنطقية والـ panels في الـ LCDs، بتستهلك كهرباء أقل بكتير، وما بتطلعش حرارة. الـ LEDs بتمكن الشاشات إنها تكون رفيعة جداً زي ما بتشوف في كل أجهزة الكمبيوتر النهارده، من الموبايلات للتابلتس لشاشات الكمبيوتر المكتبي. الشكل 13 بيبين رسم توضيحي لشاشة LCD حديثة؛ لاحظ غياب الـ inverters في الشكل ده مقارنة بالشكل السابق.

الشكل 13




الشاشة الـ LCD الموضحة في الشكل 13 فيها اتنين backlights: واحد في الأعلى وواحد في الأسفل. ده تنفيذ نموذجي للـ backlights، وبيسمى edge LED backlighting. العيب هو إنك أحياناً ممكن تشوف إن الحواف أنور شوية من المركز.


الـ Direct LED backlighting بيحط مجموعة من الـ LEDs وراء الـ panel، وده بيوفر تناسق أفضل للصورة. التكنولوجيا دي أغلى طبعاً، وبتستهلك كهرباء أكتر من الـ edge LED backlighting، لكنها بتبقى أكتر شيوعاً في تلفزيونات الـ LCD عالية الجودة وبتدخل في شاشات الكمبيوتر كمان.




الشاشات الـ LCD القديمة كانت بتستخدم تكنولوجيا الـ cold cathode fluorescent lamp (CCFL)، اللي كانت مشهورة بسبب استهلاكها المنخفض للطاقة، إضاءتها المتساوية، وعمرها الطويل. الشكل 14 بيبين CCFL من شاشة LCD. الـ CCFLs كانت محتاجة كهرباء AC عالية التردد وعلشان كده كانت محتاجة استخدام الـ inverter لتحويل الـ DC من مصدر الطاقة بتاع الشاشة. ده كان بينتج عنه شاشات سميكة بشكل ملحوظ عن اللي بتشوفها النهارده. ممكن تلاقي شاشات مضاءة بالـ CCFL في الاستخدام لسه، لكن يُفضل تبديلها لما أي جزء داخلي فيها يعطل بدل ما تحاول تصلحها. (الشاشات الحديثة متفوقة في كل الجوانب.)

الشكل 14




تنوعات الـ LCD


شاشات الـ LCD بتختلف بطرق كتير والتقني اللي عنده كفاءة لازم يعرف المعلومات دي عشان يقدر يساعد العملاء في اختيار الشاشة المناسبة لاحتياجاتهم. عشان نخلي القسم ده مركز، هنشوف التنوعات اللي هتلاقيها في امتحان 1001 (زي الدقة وعمق الألوان). الشاشة هي المخرج الأساسي لمعظم أجهزة الكمبيوتر؛ الحصول عليها بشكل صحيح يعتبر أهم جزء في الكمبيوتر.


تنوعات الشاشات تشمل:

- Resolution دقة

- Brightness سطوع

- Viewing angle زاوية الرؤية

- Response rate معدل الاستجابة

- Refresh rate معدل التحديث

- Contrast ratio نسبة التباين

- Color depth عمق اللون


ال دقة Resolution


الدقة، زي 2560 × 1440، بتوصف عدد pixels على الشاشة (في الحالة دي، 2560 بيكسل عرضًا، و1440 بيكسل طولًا). شاشات الـ LCD مصممة إنها تشتغل على دقة واحدة فقط، الدقة الأصلية. ببساطة مش ممكن تشغل شاشة LCD على دقة أعلى من الدقة الأصلية، وتشغيلها على دقة أقل بيدمر جودة الصورة. الشاشة لازم تستخدم تقنية بتخلي الحواف ناعمة اسمها interpolation لتنعيم الزوايا الحادة للبيكسلز لما تشتغل على دقة أقل من الدقة الأصلية، والنتيجة ببساطة مش بتبقى بنفس الجودة. الخلاصة؟ دايماً شغل الشاشة على الدقة الأصلية!


ملاحظة

اتنين LCD panels بنفس الحجم الفيزيائي ممكن يكونوا ليهم دقات أصلية مختلفة.

 


الدقات الأصلية للشاشات ليها أسماء (أو بدقة، مختصرات) هتشوفها في الإعلانات والعلامات التجارية. أوضاع الفيديو دي بتبدأ من الدقة القديمة 640 × 480 (VGA) للدقة 1366 × 768 (WXGA) اللي موجودة في كتير من اللابتوبات الرخيصة الـ 15 بوصة. الشاشات النموذجية 1920 × 1080 ليها اسمين: FHD (للدقة العالية الكاملة) و1080p.


عدد pixels المرتب على الشاشة بيحدد نسبة العرض للطول للصورة، زي 16:9 أو 21:9 انظر الى الشكل 15 . شاشة واسعة النموذجية بتشغل بدقة 1920 × 1080 هي مثال لنسبة عرض للطول 16:9. شاشة محطة عمل فيديو بتشغل بدقة 3440 × 1440 هي مثال لنسبة عرض للطول 21:9. تقدر تغير نسبة العرض للطول في أدوات نظام التشغيل، زي Display في ويندوز، لكن جودة الصورة هتقل.

الشكل 15



ال PPI


الجمع بين الدقة والحجم الفيزيائي للشاشة بيحدد عدد pixels في البوصة pixels per inch (PPI) للشاشة. كل ما زاد الـ PPI، كل ما كانت الصورة أفضل. ده يعني، بعبارات عملية، إن شاشة أصغر بدقة عالية هتكون أفضل بكثير من شاشة أكبر بنفس الدقة. شاشة 24 بوصة 1080p مثلاً، بتبقى جيدة عند حوالي 100 PPI. شاشة 32 بوصة 1080p بتبقى خشنة شوية، لأن الـ PPI بتاعها أقل من 70.



السطوع Brightness


قوة الـ backlights بتاعت شاشة الـ LCD هي اللي بتحدد السطوع بتاع الشاشة. السطوع بيُقاس بالnits . شاشات الـ LCD بتتراوح من 100 nits في الحد الأدنى لأكثر من 1000 nits أو أكتر في الحد الأعلى. الشاشات المتوسطة بتبقى حوالي 300 nits، واللي معظم السلطات بتعتبرها سطوع ممتاز.


زاوية الرؤية Viewing Angle


شاشات الـ LCD ليها زاوية رؤية محدودة، يعني الشاشة بتختفي لما تتشاف من الجنب (أو أي زاوية مش خط مستقيم). الـ TN panels ليها زاوية رؤية ضيقة جداً، ممكن توصل لـ 70 درجة من الخط المركزي. المصنعين والمستهلكين اهتموا بتكنولوجيا الـ IPS مش بس للألوان الرائعة، لكن لأن زاوية الرؤية أوسع بكتير من الـ TN panels شوف الشكل 16 .

الشكل 16





معدل الاستجابة Response Rate


معدل الاستجابة لشاشة الـ LCD هو الوقت اللي بيستغرقه كل pixel الفرعية في الشاشة عشان يتغيروا من حالة لحالة تانية. المصنعين بيقيسوا معدلات استجابة الـ LCD بالمللي ثانية (ms)، وكل ما كانت أقل كل ما كان أحسن. في طريقتين المصنعين بيقيسوا بيها التغير ده. الأولى هي black-to-white (BtW): الوقت اللي بتاخده ال pixels عشان تتحول من الأسود النقي للأبيض النقي وترجع تاني. التانية هي gray-to-gray (GtG): الوقت اللي بتاخده ال pixels عشان تتحول من حالة رمادية لحالة رمادية تانية. الـ GtG دايماً هيكون أسرع من الـ BtW. شاشة LCD حديثة نمطية ليها معدل استجابة معلن حوالي 5 مللي ثانية. المصنع دايماً هيعلن عن وقت الـ GtG.


معدل التحديث Refresh Rate


معدل التحديث لشاشة الـ LCD يشير لعدد المرات اللي تقدر الشاشة تتغير أو تتحدث بالكامل. اعتبر معدل التحديث زي البندول أو المؤقت وهتكون أقرب لفهمه في شاشة الـ LCD. لمعظم الأمور الكمبيوترية، 60 Hz كويسة وده كان المعيار للصناعة. البشر بيشوفوا الأشياء اللي بتتغير حوالي 24 مرة في الثانية كحركة، مش كسلسلة من الصور المتقطعة. عشان تقدر تغير تقريباً تلات مرات أسرع بيخلي الحركة أنعم وأقل تأخير، وده مهم في التطبيقات زي الألعاب السريعة. الشاشات العالية النهاردة بتتعدى بكثير، وبتقدم معدلات تحديث 144، 165، و240 Hz.


نسبة التباين Contrast Ratio


التكنولوجيا بتاعة الـ LCD بتستمر في التحسن كل سنة، والمصنعين النهاردة بيقدروا ينتجوا panels بتنافس تكنولوجيا الـ CRT القديمة. نسبة التباين الجيدة - الفرق بين أغمق وأفتح النقاط اللي الشاشة تقدر تعرضها - هي 450:1، لكن جولة سريعة في متجر كمبيوتر هتظهر شاشات LCD بمستويات أقل (250:1) ومستويات أعلى (1000:1).


عمق اللون Color Depth


شاشات الـ LCD بتختلف في كمية الألوان اللي تقدر تعرضها، وده بينعكس في عمق الألوان للشاشة. شاشات الـ TN القديمة جداً كانت بتستخدم شاشة 6-bit. ده معناه إن كل قناة لون - أحمر، أخضر، وأزرق - كان ليها 64 (2^6) تدرج لوني. معظم الشاشات النهاردة بتستخدم بانل 8-bit، بـ 256 (2^8) لون لكل قناة. ده بيسوق على إنه لون 24-bit، يعني الشاشة تقدر تعرض 16.7 مليون تدرج لوني. في الطرف الأعلى، المصنعين عندهم شاشات 10-bit اللي بتعرض 1024 (2^10) تدرج لوني لكل قناة، وده بيوفر أكتر من مليار تدرج لوني. القفزة دي في تدرجات الألوان بتبقى واضحة جداً لما تعمل تعديل صور كتير أو تصحيح ألوان للفيديو.


مقارنة شاشات الـ LCD


في المرحلة دي، عندك معلومات كتير عشان تقارن بين شاشات الـ LCD اللي تشتريها لنفسك أو لعميل. الحجم والدقة الأصلية، طبعاً، لازم يكونوا في الاعتبار الأول. تكنولوجيا الشاشى - TN مقابل IPS مقابل VA - والإضاءة الخلفية - edge LCD مقابل full LCD - ممكن تؤثر على الجودة العامة للشاشة وكمان السعر. لأن الشاشة هي المكون التفاعلي البصري الأساسي في الكمبيوتر والمكون اللي غالباً هيستمر معاك أطول فترة، القرارات دي مهمة.





■ النهاية 


نكون هنا انتهينا من الجزء 1 من الفصل 17 تماما من شهادة A plus المقدمة من CompTIA نتقدم الأن تقدم سريع وواضح ولكن المشوار ما زال النصف بعد ولكن سيكون ممتع جدا جدا لذلك احرص على قرائة كل فصل سريعا


و لا بد وانت تقرا ان تكون مركز جيدا لكل معلومة ومعك ورقة وقلم , لانك بالتاكيد ستحتاجها 


واذا واجهتك اي مشكلة في الفهم او ما شابه , يمكنك على الفور الذهاب الى المجتمع الخاص بنا في Telegram للمناقشة والتواصل معنا من هنا  


او اذا واجهتك مشكلة في الموقع او تريد اجابة سريعة يمكنك الذهاب الى اخر صفحة في الموقع ستجد صفحة اتصل بنا موجودة يمكنك ارسالة لنا مشكلتك , وسيتم الرد عليها بسرعة جدا ان شاء الله 


ويمكنك الأنضمام الى المجتمع Hidden Lock بالكامل مع جميع قنواته للأستفادة في اخر الأخبار في عالم التقنية وايضا الكتب بالمجان والكورسات والمقالات من خلال الرابط التالي لمجموعة القنوات من     هنا 


يمكنك ايضا متابعتنا في منصات X او Twitter سابقا , لمشاهدة الاخبار والمقالات السريعة والمهمة من  

هنا


وفقط كان معكم sparrow مقدم هذه الشهادة من فريق Hidden Lock

 




إرسال تعليق

0تعليقات

إرسال تعليق (0)

#buttons=(موافق!) #days=(20)

يستخدم موقعنا ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. تاكد الان
Ok, Go it!